
Indledning
Vores
emne for samskabelsesbloggen er ”Fra jord til bord”. Selv om det er en SFO vi
er i samskabelses proces med, finder vi det relevant at kigge på faget
Natur/teknologi, hvilket er et obligatorisk fag for 1. – 6. klasse. Der er
opstillet nogle fagformål for faget, som hænger godt sammen med hvad vi gerne
vil opnå. De beskriver bl.a. at eleverne skal opnå færdigheder og viden om
vigtige fænomener og sammenhænge. Læringen skal bygge på egne oplevelser og
erfaringer, udvikle deres samarbejdsevne, kreativitet og fremme lysten til at
stille spørgsmål. Desuden skal de udvikle en ansvarlighed overfor miljøet og
forberedes på de senere naturfag: Biologi, fysik, kemi og geografi.
I
Loop-modellen herunder beskriver vi, hvordan vi vil samarbejde med Gjern SFO om
et opfundet økologisk landbrug, hvor deres egne idéer og spørgsmål vil blive
inddraget og givet respons på i vores blogindlæg. Der vil være fokus på hvordan
planter og afgrøder går fra frø til moden plante, og dernæst blive spiseklar.
Vi
har desuden fokus på Antonovskys begreb OAS, og bruger følelsen af sammenhæng som
en rød tråd gennem processen.
(Jensen;
Johnsen 2010)
Tema
Vi
har ud fra vores gruppes fælles brainstorm valgt, at vores fokus skal være ”fra
jord til bord” princippet og inddrage det i vores blog-indlæg. Ud fra følgende princip,
vil vi skabe viden for børnene om forskellige afgrøder, altså om hvordan de
kommer fra jord til bord. Vi har valgt to afgrøder vi vil præsentere i vores
første indlæg, dernæst vil børnene komme med deres bidrage om, hvilke afgrøder
vi skal tage inddrage i vores fortælling. Meningen med dette er at fremme
sundheden ud fra Antonovskys teori omkring sundhedsfremme, det er en tilstand
af fysisk, psykisk og socialt velvære, som skabes gennem oplevelsen af
sammenhæng.
Vi
vil skabe denne sammenhæng igennem samskabelse ved at kigge på OAS, som består
af 3 delelementer: begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed. Disse opnås
ved hjælp af de 3 læreprocesser; henholdsvis forudsigelighed, belastningsbalance
og delagtighed/deltagelse. Sammenhængen mellem delelementerne og
læreprocesserne er vist i nedenstående model:
Begribelighed
– Opfyldes forudsigelighed opnås begribelighed
Håndterbarhed
– Opfyldes belastningsbalancen opnås håndterbarhed
Meningsfuldhed
– Opfyldes Delagtighed/deltagelse opnås meningsfuldhed
Børnene
har brug for forudsigelighed for at opnå begribelighed. Det er vigtigt for
børn, at vide præcis hvad de skal, at have en vis struktur og at der er et
tydeligt mål. Dette formår vi ved, at vi lave vores indlæg som en
eventyrligfortælling. Vi præsentere vores oplæg om en landmand (kvinde), der
vil være gennemgående i alle blog indlæg, hvilket vil skabe en forudsigelighed
for børnene. Vi vil have en målsætning for børnene, da landmanden kommer med
små opgaver undervejs, som børnene skal hjælpe med at løse. Dernæst skal man
kigge på hvorvidt børnene føler, at de ressourcer de har til rådighed bliver
benyttet i et omfang, der virker overskueligt og håndterbart. Hvis de ikke har
oplevelsen af, at have de nødvendige ressourcer og derved mulighed for at
håndtere situationen, kan de ende med at føle sig som et offer for tilværelsen.
Vi
har skrevet Helle, som er tovholder i Gjern SFO for vores samskabelsesproces.
Med dette menes det at vi har gjort klart for Helle, hvad vores mening med
opgaven er og, det håber vi at hun formidler videre til børnene. Vi har læst på
Gjern Skoles hjemmeside, at de gør stor brug af medielæringsmidler, og deres
kendskab til brug af disse skulle gerne gøre dette projekt overskueligt for
børnene, hvilket skaber håndterbarhed for den enkle.
Delagtighed
omhandler at være involveret og engageret i det man beskæftiger sig med, og at
man oplever en rød tråd blandt de krav man stilles overfor; altså hvorvidt man
kan finde meningen i det man laver og det dertilhørende udfordringsniveau. Den
vigtigste delkomponent er, at der opnås meningsfuldhed. Denne delkomponent vil
vi opnå ved at lave en sammenhængende proces med de blogindlæg som vi ligger ud
til børnene, hvor til vi efterfølgende får en respons, hvorefter vi justere
vores næste blog indlæg som understøtter børnenes læring omkring "jord til
bord" princippet.
(Jensen;
Johnsen 2010 s. 84-99)
Teknik
Vores
tildelte samskabelses institution er Gjern SFO, 2. klasse. Vi har som beskrevet
valgt temaet ”fra jord til bord, hvilket læner sig op af den natur/teknologi-undervisning
en 2.klasse får i indskolingen.
”It
og medier er centralt i undervisningen i natur/teknologi. It og medier indgår i
faget på linje med mange andre fremstillingsmåder, hjælpemidler og
informationskilder i en progression, der passer til elevernes faglige udvikling
fra 1.-6. kl.”
(EMU Danmarks Læringsportal)
Vi
har en blog som bruges til at kommunikere med vores samskabelsesinstitution:
Gjern SFO. Vi har valgt at anvende videoformat, her bruges der smartphones til
at filme vores videoer, som lægges ud på bloggen og ses af børnene. Til
udarbejdelsen af de forskellige indlæg vil vi benytte video-redigeringsprogrammer
til at klippe sammen. Vi har en formodning om, at børnene i Gjern SFO har
mulighed for at give videorespons til samskabelsesprojektet evt. ved brug af iPads
eller videokameraer. Da vi på skolens hjemmeside kan se, at de har et stort
brug af digitale læremidler, har vi derfor også en formodning om, at børnene
har et vist kendskab til brug af eksempelvis iPads. Hensigten med vores og
børnenes videoer er, at skabe en eventyrlig fortælling om landmanden, som er
informativ, fangende og underholdende for børnegruppen. Vores og børnenes
indlæg vil blive klippet sammen til et færdigt produkt, som medtages til den
mundtlige fremlæggelse.
Ramme
Vi
ønsker at gøre brug af et "fra jord til bord -koncept, hvor vi vil tage
udgangspunkt i et opfundet økologisk landbrug og opbygge det med fokus på
målgruppen, som er en 2. klasse fra Gjern SFO. For at skabe så stor interesse
som muligt hos børnene, vil vi udfordre og udvikle på børnenes eksisterende
viden og forståelse af, hvor de forskellige grøntsager, frugter, kornarter mm.
kommer fra og hvordan de kan bruges. Fra landbruget, til butikkerne og videre
til brug i køkkenet og ud på bordet. Vi mener dette vil kunne være
sundhedsfremmende, at arbejde med hvordan maden vi spiser bliver til. Desuden
vil dele af madlavningsprocessen være med til at udvikle deres finmotorik,
taktilsansen og kreativitet. Taktilsansen vil vi understøtte, når de skal lave
noget mad, hvor de vil komme til at være i berøring med afgrøderne og de andre
ingredienser. Det vil forhåbentlig føre til dialog med pædagogen i
institutionen, og måske spørgsmål eller kommentarer til os, om hvordan disse
føles, når man skærer i dem eller river dem mm. Dette kan også bidrage til
læring omkring, hvordan én afgrøde kan starte med at have en bestemt
konsistens, men at denne kan ændre sig undervejs som man behandler denne afgrøde. (Ayres,2007)
Der skal renses, skrælles grøntsager og tænkes over, hvordan ingredienserne skal sammensættes. Vi vil desuden også opfordre børnene til, at komme med forslag til hvilke grøntsager og frugter vi næste gang skal gøre brug af. Vi mener, det er vigtigt, at børnene har medbestemmelse i processen og dermed opnår en oplevelse af sammenhæng, hvilket skaber større interesse fra målgruppen.
Der skal renses, skrælles grøntsager og tænkes over, hvordan ingredienserne skal sammensættes. Vi vil desuden også opfordre børnene til, at komme med forslag til hvilke grøntsager og frugter vi næste gang skal gøre brug af. Vi mener, det er vigtigt, at børnene har medbestemmelse i processen og dermed opnår en oplevelse af sammenhæng, hvilket skaber større interesse fra målgruppen.
Vores
plan for vores første blog indlæg er følgende:
Vores
første indlæg vil være en introduktion til to forskellige madvarer, som vil
blive fortalt om igennem en eventyrlig fortælling om en økologisk landmand,
hvor vi vil gøre brug af videoformatet. Ud fra dette vil vi bede børnene om at
fortælle om deres kendskab til de introducerede afgrøder, hvordan de kan spises
og hvilke retter de ved man kan lave med dem. Afsluttende for indlægget vil vi
bede børnene om at fortælle os hvilke to afgrøder de gerne vil have at
landmanden fortæller mere om næste gang.
Det
næste indlæg vil tage udgangspunkt i:
De
2 afgrøder som børnene har fortalt os de gerne vil vide mere om og derfra vil
vi viderebygge den eventyrlige fortælling. Vi vil umiddelbart opfordre børnene
til at lave noget mad ud fra de valgte afgrøder, som vil blive brugt til sidste
indlæg.
Det
sidste indlæg:
Vil
være en afslutning på den eventyrlige fortælling, samt vil vi opfordre til at
de vil evaluere vores samskabelsesprojekt.
Æstetik og kreativitet
Vi
vil udfordre børnenes kreativitet i deres samspil med landmanden, hvor de
udvikler en viden om, hvordan grøntsager bliver til. Fra de kommer fra jorden
eller planten, og til bordet.
Via
børnenes forslag til eventyret vil vi udvikle på deres kreativitet, og give dem
en forståelse af, hvad almindelige grøntsager kan blive til. Kreativiteten vil
yderligere blive udfordret, når børnene skal prøve at lave noget mad ud fra de
forskellige afgrøder, der er blevet udvalgt undervejs i processen. Tanken er at
det skal være noget mad de selv finder på, hvor den eneste forventning fra
vores side er, at de bruger de afgrøder/ingredienser, der har været med i
fortællingen. Ud fra dette vil det æstetiske udtryk også blive udfoldet. I
forhold til dette forventer vi, at de har et køkken til rådighed, hvor denne
mad kan laves.
Kultur
Vi
vil skabe en sundhedsfremmende madkultur, hvor vi i samarbejde med landmanden
fra den eventyrlige fortælling, hjælper til at finde på god mad med grøntsager.
Børnene
skal optage en video i respons til vores indlæg og videre samarbejde om
eventyret, hvor landmanden kan anerkende det børnene bidrager med, samtidig med
at dette bidrager til oplevelsen af sammenhæng og medskabelse. Vi vil skabe en
kultur, hvor der er plads til:
· Læring;
ved hjælp af formidling af viden om afgrøder/ingredienser.
· Udvikling;
grundet den information man tilegner sig gennem fortællingen, samt ved at prøve
at lave mad med ingredienser man måske ikke har prøvet at bruge i madlavning
før.
· Interesse;
ved at gøre brug af en eventyrlig fortælling som formidler denne viden samt, at
få medejerskab i processen.
· Nysgerrighed
og eksperimenterne; hvilket skal komme til ved at forstå mere om afgrøder samt,
at lave noget mad baseret på de udvalgte afgrøder.
Alt
dette vil vi prøve at skabe ved hjælp af det fælles tredje, (Michael Husen, 2015) hvilket er vores
eventyrlige fortælling. Når man bruger det fælles tredje, så samler man sig om
en aktivitet eller en arbejdsproces, hvor der kan være mulighed for fordybelse
og relationsdannelse pædagog og barn imellem, men også børnene imellem
hinanden.
Litteraturliste
Ayres, A. J. (2007). Sanseintegration hos børn (2.
udg.). Kbh.: Hans Reitzel.
Jensen,
Torben K. og Johnsen Tommy J. (2010) Sundhedsfremme i teori og praksis.
(s. 84-99)
Michael Husen. (2015, januar 5). Det fælles tredje |
Michael Husen. Hentet 7. maj 2018, fra http://michaelhusen.dk/det-faelles-tredje/
Natur/teknologi - Fælles Mål, læseplan og vejledning.
Hentet den: 6/6-2018 fra: https://www.emu.dk/modul/naturteknologi-f%C3%A6lles-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning
Ingen kommentarer:
Send en kommentar